Projecten

Patiëntenpad longkanker: hoe ervaren patiënten en naasten de geboden longkankerzorg?

Het initiatief voor het in kaart brengen van het patiëntenpad longkanker, ook wel patient journey genoemd, komt van de twee geneesmiddelenbedrijven Roche en MSD. Longkanker Nederland heeft regelmatig contact met geneesmiddelenbedrijven om te horen welke ontwikkelingen er zijn rondom geneesmiddelen voor longkanker. De geneesmiddelenbedrijven geven tegenwoordig niet alleen informatie over hun geneesmiddel, maar kijken ook hoe ze op andere manieren de zorg kunnen ondersteunen. Dit project is hier een voorbeeld van. Andere geneesmiddelenbedrijven hebben ook interesse om bij dit project aan te sluiten.

Voor dit project ‘patiëntenpad longkanker’ konden patiënten en hun naasten (familie) zich in augustus 2018 opgeven voor een interview over de longkankerzorg die zij ontvingen. Uiteindelijk heeft Beautiful Lives  20 mensen geïnterviewd. 14 patiënten en 6 naasten. De interviews leverden veel informatie op. Lees hier de uitkomsten.

Wat doen we met de uitkomsten?

Het blijft niet bij het in kaart brengen van welke onderdelen van de longkankerzorg verbeterd kunnen worden. We willen samen hulpmiddelen maken die de zorgverleners kunnen helpen de knelpunten te verbeteren. Zo ontwikkelden het Amphia ziekenhuis en het Erasmus MC bijvoorbeeld een palliatieve waaier. Hierin staat per blad kort en duidelijk bij welke instantie je terecht kunt als je niet meer beter wordt. Het zou mooi zijn als we kunnen zorgen dat meer ziekenhuizen deze waaier kunnen aanbieden aan hun patiënten.

De uitkomsten en ideeën, zoals bovenstaande waaier, bespreken we op 4 februari, Wereldkankerdag, met gespecialiseerd verpleegkundigen. Kunnen zij de hulpmiddelen goed gebruiken? Of zijn er andere wensen of goede praktijkvoorbeelden waaraan we beter mee kunnen werken. Met het hulpmiddel kunnen we de longkankerzorg aan patiënten verbeteren.