De SanaCoach longkanker is een digitaal hulpmiddel om de gezondheid van de patiënt tijdens de behandeling in de gaten te houden. En om de patiënt te helpen bij het herkennen en omgaan met klachten. Het wordt gebruikt naast de afspraken met de arts in het ziekenhuis. Het hulpmiddel wordt in een paar ziekenhuizen getest: in het OLVG en het Maasstad Ziekenhuis. We delen graag de ervaringen van behandelaars uit deze ziekenhuizen over de SanaCoach.

Wat is de SanaCoach en wat kan een patiënt ermee?

Met de SanaCoach houd je gegevens bij over de klachten die je hebt tijdens je behandeling. Dit doe je door vragenlijsten in te vullen over hoe het met je gaat en of je last hebt van bijwerkingen. En welke klachten dit zijn. Doordat je vaker een korte vragenlijst invult, weet je eerder wanneer er een verandering in je gezondheid optreedt. Het zijn namelijk “slimme” vragenlijsten. Dit betekent dat je alleen de vragen te zien krijgt die voor jou van toepassing zijn. En de adviezen om met jouw klachten om te gaan.

Als het slechter met je gaat kun je een beladvies krijgen om met de arts te bellen. Maar je kunt de arts of longoncologieverpleegkundige ook een bericht sturen via de SanaCoach wanneer je een vraag hebt of je zorgen maakt over jouw gezondheid. Jouw behandelaar gebruikt de SanaCoach ook en ziet jouw antwoorden. En kan jou bellen als er teveel klachten zijn. De arts krijgt hier vanzelf een melding van. Op deze manier heb je samen met jouw arts meer controle over jouw ziekte en kan er bij een verandering meteen iets worden gedaan.

Sanacoach longkanker

Hoe kan een patiënt de SanaCoach gebruiken?

De patiënt kan de Sanacoach longkanker gebruiken op de computer, laptop en telefoon. Je hebt wel internet nodig.

Is de SanaCoach voor elke patiënt met longkanker geschikt?

Om de SanaCoach longkanker te gebruiken heb je een computer, laptop of telefoon met internet nodig. Ook is het handig als je weet hoe je de programma’s op deze apparaten kunt gebruiken. Maar als je een e-mail kunt versturen via computer, laptop of telefoon, dan kun je ook de SanaCoach gebruiken. De SanaCoach is in het Nederlands. Dus geschikt voor patiënten die Nederlands kunnen lezen en begrijpen.

Hoe vertel je een patiënt over de SanaCoach?

Patiënten krijgen uitleg over de Sanacoach van de longoncologieverpleegkundige. Ook krijgen ze een folder mee met informatie. Hierin staan alle stappen die je moet doen om de SanaCoach te gebruiken. Lukt het niet, dan kun je een telefoonnummer bellen voor hulp. De longoncologieverpleegkundige kan je ook helpen.

Wat vinden patiënten fijn aan het gebruik van de SanaCoach?

Patiënten geven aan dat het een veilig gevoel geeft dat er op de achtergrond een zorgverlener met hen meekijkt. De Sanacoach geeft patiënten ook inzicht in de klachten. En geeft adviezen en informatie hoe hiermee om te gaan. Dit voelt prettig en men houdt zo zelf de regie. Dit heeft ook effect op de kwaliteit van leven.

Een aantal patiënten gaf aan het een prettige manier van communiceren met de behandelaar te vinden. Zij hoeven met bepaalde (niet spoedeisende) vragen niet te bellen maar sturen een bericht. Dit bericht kan de longoncologieverpleegkundige dan beantwoorden op een moment dat het uitkomt. Zo heeft de patiënt vaak snel een antwoord.

Wat kan volgens de patiënten beter?

Ook al zijn het slimme vragenlijsten, zo gemaakt dat het invullen weinig tijd kost, soms kun je geen stappen overslaan om verder te komen. Je moet altijd iets invullen. Dit kan nog beter. Wat ook beter kan, is bepalen bij welke waarden of uitkomsten de behandelaar een melding krijgt. Nu krijgt de behandelaar bijvoorbeeld ook een melding bij een klacht die al langer bekend is.

En volgens jullie als behandelaars?

Er wordt hard gewerkt om de SanaCoach te koppelen aan het Elektronisch patiëntendossier (EPD). Als dit klaar is kunnen we alle gegevens op 1 plek inzien. Nu gebruiken we nog beide systemen.

Wat levert het een longarts of verpleegkundige op als de patiënt de SanaCoach gebruikt?

Het uiteindelijke doel van de SanaCoach is om meer inzicht te krijgen in (het beloop van) de klachten en de conditie van de patiënt. Deze informatie kan als leidraad dienen bij het gesprek met de behandelaar in de spreekkamer. Zo kunnen er gerichter vragen worden gesteld. En kan de behandeling eventueel eerder worden aangepast.

Het levert ook tijdwinst op doordat kleine vragen en antwoorden via berichten in de SanaCoach gestuurd kunnen worden. Hierdoor is er meer tijd om te bellen of contact te hebben met de patiënt bij grotere vragen of klachten.

Wanneer kan de SanaCoach gebruikt worden?

In het OLVG en Maasstad Ziekenhuis wordt de SanaCoach longkanker nu nog getest bij een kleine groep patiënten. Er worden nog allerlei aanpassingen gedaan. Zo worden de meldingen aangepast voor een aantal klachten of problemen. Ook wordt bekeken welke gegevens worden ingevuld. En hoe we het invullen en gebruik makkelijker kunnen maken voor patiënten. We verwachten dat de SanaCoach eind 2022 door een grotere groep patiënten gebruikt kan worden in onze ziekenhuizen. Andere ziekenhuizen zijn net gestart met de SanaCoach of gaan starten in de komende maanden.

We hielden dit interview met Marianne Bijl, physician assistant (PA) en Johan Lie, longarts van het Maasstad Ziekenhuis. En met Tineke Lammers-Huiberts, verpleegkundig specialist en Arthur Smit, longarts van het OLVG.

Johan en Marianne Marianne Bijl, physician assistant (PA) en Johan Lie, longarts van het Maasstad Ziekenhuis


Deel via

Lees verder...

  1. 5 juli 2022 Gea vertelt hoe het voor haar is om te leven met longkanker
    Lees verder
  2. 4 juli 2022 Doe mee en vul de enquête in over welke zorg je wilt krijgen
    Lees verder
  3. 30 juni 2022 Hoe informeer jij de mensen om je heen over jouw ziekte? Gebruik de Stamps-app!
    Lees verder